Jak tvořit obsah na Instagram jako firma
Instagram se od roku 2010 stal jednou z nejpopulárnějších sociálních sítí zaměřenou na vizuální obsah a má přes miliardu aktivních uživatelů na celém světě. Není divu, že i pro firmy se tato platforma stala velmi oblíbená. Co ale na Instagram přidávat, abyste zaujali nové zákazníky?
Značka na sociálních sítích
Budování brandu se vyplácí vždy a není tomu tedy jinak ani u sociálních sítí. Lidé daleko raději nakoupí u značky, se kterou mají nějaký kladný vztah a stejně tak se i k takovým firmám rádi vracejí. Instagram je skvělá platforma právě k budování tohoto vztahu mezi zákazníkem a vaší značkou. Stejně jako u brandingu je potřeba si ujasnit misi, vizi a unikátnost firmy, tak stejně tomu je i při tvoření obsahu na sociální sítě.
-
Firemní mise a vize – jakou zprávu chcete zákazníkům předat a proč prodávate zrovna dané služby/produkty?
-
Charakteristika produktů – jak umí vaše firma zákazníkům pomoci? V čem jsou služby nebo produkty unikátní?
Nesnažte se na Instagramu cílit na všechny. Určete si cílovou skupinu a obsah tvořte pro ni. Je také lepší více ukazovat firmu a její příběh a méně reklamu a prodej. Snažte se řídit pravidlem 80/20 – tedy 80 % značka a 20 % prodej.
Co přesně na Instagramu jako firma sdílet?
V první řadě se zaměřte na kvalitní rozlišení fotografií, videí i grafiky. Instagram je vizuální síť a hezké zpracování je tady důležité.
-
aktuality – ať už se jedná o novinky o firmě, otevírací době, plánovaných akcích, seminářích, produktech či výprodeji – snažte se být aktuální. Zákazník tak dostane důvod se na váš profil vracet, protože ví, že zde vždycky najde nejnovější informace. Stejně tak můžete svůj obsah ladit podle ročního období, svátků atd.
Zdroj: Instagram Starbucks Czech Republic
-
tipy a rady – snažte se zákazníkovi poradit a ukažte mu vaše produkty v reálném prostředí. Může se jednat o příspěvky jak co kombinovat, jak se produkt složí, různé vychytávky u vašeho zboží, co se z vašich produktů dá postavit atd. Nebojte se přidávat i video tutoriály.
Zdroj: Instagram Ikea Česká republika
-
nákup ve feedu – skvělým pomocníkem od platformy Instagram je možnost nákupu přímo u příspěvku. Zákazník se tak dozví více o produktu a může zboží nakoupit nebo se přesměrovat na váš eshop.
Zdroj: Instagram Mix it
-
obsah od zákazníků – jednou z nejlepších reklam jsou spokojení zákazníci. Pokud vás klienti označí na příspěvku nebo vám pošlou recenzi, přesdílejte to na váš profil. Jestliže vám klient poslal recenzi do soukromé zprávy, nezapomeňte se zeptat na schválení, zda to můžete sdílet dál. Tzv. repost ukáže dalším potenciálním zákazníkům, jak jsou s vámi klienti spokojeni.
Zdroj: Instagram Hornbach CZ & SK
-
behind-the-scenes – zákazníci by měli poznat firmu ze všech úhlů, nechte je tedy nakouknout tzv. „pod pokličku“. Ukažte záběry z focení nových produktů, promítněte jak to u vás ve firmě chodí, oslavte společně důležité milníky či představce vaše zaměstnance.
Zdroj: Instagram Havlíkova přírodní apotéka
-
více fotek v jednom postu – vložte do jednoho příspěvků více fotografií nebo videí. Může se jednat o jeden výrobek z více úhlů, různé produkty z jedné kolekce, či jinak k sobě relevantně padnoucí obsah. Máte možnost ukázat zákazníkovi co nejvíce a bez zbytečného spamu několika příspěvků.
Zdroj: Instagram Tommy Hilfiger
-
videa – jako jeden ze způsobů, jak zvýšit prodejnost, jelikož výborně přitáhnou pozornost. Kromě videí je dobré použít také gify, koláže nebo animace.
Zdroj: Instagram Westwing Czech Republic
-
Instastory – může se zdát, že obsah, který zmizí do 24 hodin je zbytečný, ale opak je pravdou. Instastories neboli příběhy, které se zobrazí pouze na jeden den a potom zmizí, jsou užitečný nástroj pro každou firmu. Můžete pomocí nich informovat klienty o novinkách, slevách, natáčet zákulisí, odkazovat na eshop, sdílet příspěvky ze zdi, či zapojit vaše fanoušky. Do Instastories se dají zapojit ankety, otázky, různé odpočty či emoji sliders.
Zdroj: Instagram Patrizia Pepe
-
Highlights – jsou dalším nástrojem, který patří k Instastories – jak jsme již zmínili výše, obsah který nahrajete na vaše Instastories po 24 hodinách zmizí. Pokud si chcete obsah na profilu uchovat a navíc ho zařadit do různých skupin, použijte zmíněné highlights. Zvýrazníte tak například skupinu recenzí, slev či novinek.
-
Reels a IGTV – o sociální síti TikTok a reklamách jsme vám již říkali v našem článku zde, ani Instagram však nezůstává pozadu. Na tzv. explore page se můžete podívat na krátká, vtipná i poučná, ale především kreativní videa. Mezi největší výhody patří velké zaujetí a také to, že se k vaším reels může dostat kdokoliv – i člověk, který váš profil nesleduje.
Zdroj: Instagram Husky Czech Republic
-
Livestream – jedná se o další variantou videí, v tomto případě o přímý přenos. Zde můžete odpovídat přímo na otázky, ukázat jak se produkt používá nebo si pozvat hosta.
Jak lépe zaujmoutna Instagramu?
-
soutěže – dokážou zaujmout a zapojit vaše fanoušky, navíc rozšíří povědomí o značce. Soutěžní pravidla mohou spočívat v likování, sledování stránky, označení dalších osob, kolaborace s jinými značkami či přidání fotky s produktem vaší značky. Je důležité předem definovat pravidla soutěže a dát si pozor na pravidla samotného Instagramu.
Zdroj: Instagram Douglas Czech Republic
-
tagy - neboli také #hashtagy jsou skupinky slov pod kterými se sdružují podobné příspěvky nebo lidé s podobnými zájmy. Je tedy fajn hashtagy pod své příspěvky použít. Vyvarujte se však moc obecným, jako je například #shopping – který má na instagramu přes 148 milionů zmínek. Takový další příspěvek s hastagem shopping se může ve velkém množství ztratit. Je důležité se zamyslet nad hastagem, tak jako nad klíčovým slovem. V neposlední řadě se nebojte zapojit pod skupinou hastagů, které používáte a likovat nebo komentovat zde příspěvky, právě tady se mohou objevovat vaši potencionální zákazníci.
Zdroj: Instagram Starbucks Czech Republic
-
influenceři – influenceři plně ovládli svět reklam na sociálních sítích. Přes 90% lidí věří influencerům více než klasickým reklamám, proto mohou pomoci budovat důvěru ke značce. Je důležité najít takového člověka, který koresponduje se značkou a bude tak důvěryhodný pro sledující. Ze začátku je dobré začít s tzv. mikroinfluenceremi, kteří mají sice méně sledujících, ale jsou zaměřeni na jedno téma stejně jako jejich fanoušci.
-
reklamy – reklamy na instagramu nabízí slušnou návratnost i velmi specifické cílení. Navíc reklama se zobrazuje mezi organickými příspěvky a nikde nevyskakuje, takže uživatele nijak neruší. Aby reklama zaujala, je potřeba se zaměřit na kvalitní vizuální obraz i zprávu, kterou se snažíte reklamou říct.
Jak podpořit algoritmus Instagramu?
-
frekvence příspěvků – optimální množství je 3-4 posty týdně, s větší frekvencí případně 1x denně, instastories můžete přidávat i několikrát denně
-
nadpisy a popisky u příspěvků – chytlavé a klidně podané jako otázka, která rozproudí poté konverzaci v komentářích. Popisky nemusí být nijak dlouhé a pokud jsou, tak je oddělte na odstavce, aby se lépe četly.
-
zapojte v komentářích pod příspěvky čtenáře do konverzace – komentované příspěvky se zobrazí většímu počtu lidí
-
větší dosah mají také příspěvky, které jsou ukládané – poskytujte fanouškům vaší stránky tipy, které si rádi uloží
-
doba strávená u příspěvku – i tu algoritmy měří, čas prodloužíte například více obrázky v jednom příspěvku či videem