Vyplatí se spolupráce s Influencery?
Co znamená Influencer marketing?
Tento typ marketingové komunikace je jednoduše odvozen od slova "Influence" neboli "Ovlivňovat". V marketingu tento pojem není nic nového, jednoduše se jedná o typ marketingu, kdy určité publikum ovlivňuje určitá celebrita, kterou daná cílová skupina sleduje, např. George Clooney & Nespresso; Michael Jordan & Nike; Michael Jackson & Pepsi; Roger Federer & Rolex, Ken Block & Monster a mnoho dalších známých osobností. Zjednodušeně jde o propůjčení tváře nebo jména dané značce, samozřejmě za nemalý honorář.
"Ovlivňovat? Mě nikdo neovlivňuje!"
Ačkoliv si to nemusíte hned připustit, zanedlouho zjistíte, že vaše rozhodování, které předchází každému vašemu nákupu, je z velké části ovlivňováno vaším okolím. Vaše okolí silně ovlivňuje, které produkty nebo služby nakoupíte, jelikož vy sami se trochu bojíte, že si vyberete špatně, a proto raději sáhnete po variantě, kterou již zvolil váš známý, kamarád, přítel anebo manželka. Ačkoliv v tomto kontextu influencer nebude pravděpodobně vaše manželka, nýbrž někdo, koho sledujete pomocí vašeho chytrého telefonu nebo počítače.
Kdo je Influencer?
- někdo, kdo má vliv a značný dosah v online prostředí, například 100 000 sledujících na Instagramu
- někdo, kdo je tzv. "online celebrita"
- někdo, koho lidé sledují ve volném čase, jelikož je obsah baví
- někdo, ke komu mnoho sledujících vzhlíží
Proč by mě měli influenceři jako majitele firmy nebo markeťáka zajímat?
Vhodně zvolení Influenceři mohou přinést:
- zvýšené povědomí o značce
- zvýšené tržby
- vyšší loajalita zákazníků
- diverzifikaci zdrojů návštěvnosti webových stránek
- zpětné odkazy
Dnešní generace tráví možná až moc času na sociálních sítích (zejména Facebook & Instagram) nebo Youtube, což přináší možnost pro výdělek hlavně těm, které baví natáčet nebo fotit zajímavý obsah. Jakmile naleznete Influencera, který má zajímavý dosah a zároveň oslovuje vaší cílovou skupinu, tak můžete rychle naleznout velmi zajímavý pilíř vašich marketingových aktivit. Jak jsme zmínili výše, Influenceři značně ovlivňují náš rozhodovací proces, který předchází každému nákupu, a proto je vhodné, když rozhodování usnadní například Influencer, jelikož u něj platí velmi podobně i ono doporučení. Toto doporučení, pokud je správně komunikováno, může přinést ovoce v podobě nárůstů tržeb a povědomí o značce.
Jak se pozná vhodný Influencer?
To je alfa omega jakékoliv spolupráce, kterou navážete. Nelze jednoduše určit, který influncer vaší cílovou skupinou rozhýbe tak silně, aby je přesvědčil, že zrovna vaše značka je to, co oni potřebují. Je nutné zmínit, že lidé sledují influencera kvůli obsahu, který vytváří, nikoliv kvůli produktům, které propaguje, a proto nemůžeme přepočítávat počet sledujících na zákazníky.
Nejdůležitější je poznat, zda sledující, které Influencer oslovuje, patří mezi vaše potenciální zákazníky. Jednoduše nemá smysl propagovat makeup nebo podprsenky u Influencera, který natáčí videa v dílně o autech a tuningu. Tento influencer rozhodně nebude mít tu návratnost na investici, kterou si přejete.
V neposlední řadě je nutné kouknout na komentáře, poměr počtu lajků vůdči počtu sledujících, poptat se okolí, zda tohoto Influencera sledují a a tak dále, jelikož Influencer může mít na vaší značku dokonce i negativní dopad (např.: "vaše značka se spojuje s někým, kdo po večerech jezdí pod vlivem?")
Jaké jsou nejčastější způsoby spolupráce?
Tisíce sledujících pořád negarantují žádný úspěch, a proto je důležité se s influencerem domluvit, jak budou produkty nebo služby propagovány. Vybrali jsme ty nejvíce používané.
- Produktové recenze na sociálních sítích ("Koupila jsem si tenhle makeup, ačkoliv jsem se bála, mile překvapil")
- Sdílení unikátního slevového kódu exkluzivně pro sledující Influencera (MARTIN20 vám dá slevu 20% při nákupu na XY.cz)
- "Unboxing", tj. rozbalování produktu na kameru s komentářem Influencera (Dnes jsem si pro vás připravila rozbalení novinky XY)
- Product placement - nenápadné vsazení produktu do kreativního obsahu (s nebo bez označení produktu Influencerem)
- Sdílení kampaní nebo příspěvků vaší značky (silně nedoporučujeme)
- Soutěže o produkty na profilu Influencera (většinou např. sdílejte a vyhrajte produkt XY)
- Eventy, neboli události, na kterých se objeví Influencer (Otevíráme novou prodejnu, přijede i Influencer XY")
- Podpora eventů Influencera (firma XY podporuje závody na trati...)
- Pozvání Influencera do vlastního obsahu firmy (vlastní video na vlastním Youtube kanále s Influencerem)
Jak vyhodnotit spolupráci s Influencerem?
Vyhodnocení lze provést mnoha způsoby. Záleží také, jaký je cíl spolupráce. Firmy spolupracjí buď kvůli rozšíření povědomí o značce anebo kvůli přímému výkonu v tržbách.
a) Datová analýza v Google Analytics (pro začátečníky)
- porovnávání kvality návštěvnosti, které vaše marketingové pilíře generují
- změřte si meziroční rozdíly v návštěvnosti na webových stránkách
b) Datová analýza v rozšířeném Google Analytics ve spojení se slevovými kódy (pro pokročilé)
Pozn.: jako někdo, kdo se rád hrabe v číslech a analýzách, volím tuto verzi, jelikož přesně vidím přínos jednotlivé kampaně
- nastavte si slevový kód, který Influencer sdílí
- kód vyfiltrujte ve speciálním listu v Analytics (můžete přesně vidět, které produkty se prodávají díky danému slevovému kódu)
- vyhodnocujte produkty, které se vám skrz kód prodávají a optimalizujte kampaně
c) Reporting přímo z účtu Influencera (nechte si od influencera poslat dosah, který jeho příspěvky generují)
- každý online nástroj měří i počet, kolik lidí oslovil
- dosah lze brát jako posílení povědomí o značce
d) Spoléhejte na svůj pocit
- některé spolupráce se jen těžko vyhodnocují, jelikož doměřit vše nelze, uživatel může jednoduše zakoupit produkt i bez slevového kódu a vy nikdy nezjistíte, že to bylo právě díky spolupráci s vaším influencerem
Využijte našeho kontaktního formuláře, ozveme se vám 🙂