Amazon FBA – největší výhody a nevýhody
FBA (Fulfillment by Amazon) je program, který umožňuje uskladnění zboží v distribučních centrech Amazonu. Prodejce své zboží pošle do Amazon skladů a Amazon následně vychystává, balí a plní objednávky namísto nich. Služba FBA se také stará o zákaznický servis a případné vrácení objednávek.
Co je FBA?
Jednou z největších výzev rostoucích podniků je skladování zásob. Pronájem skladů a potřebná logistika stojí podniky spoustu času a peněz. Z tohoto důvodu spustil Amazon program FBA (Fulfillment by Amazon). Se službou FBA se můžete zaměřit na rozvoj svého podnikání a kompletaci objednávek nechat na starost Amazonu. Své produkty uložíte do Amazon fulfillment center, ve kterých Amazon produkty připraví, zabalí a expeduje zákazníkům. Amazon zajišťuje i zákaznický servis včetně řešení případného vrácení zboží či peněz.
Jak funguje proces vyřízení objednávky s Amazon FBA?
1. Pošlete své zboží do Amazonu.
2. Amazon zboží uskladní ve svých skladech.
3. Zákazník si na Amazonu objedná.
4. Amazon zboží nachystá a zabalí.
5. Amazon expeduje zásilku zákazníkovi.
Co za vás Amazon FBA neudělá:
Ačkoli za vás Amazon udělá většinu práce, existují 3 hlavní povinnosti, které si musíte zajistit sami:
1. Výběr produktů – sami si vybíráte, které produkty budete nabízet. Ideální je vybrat produkty, které se budou rychle prodávat, abyste neplatili za dlouhé skladování.
2. Kontrola skladových zásob – Amazon vaše produkty skladuje, ale nekontroluje množství zásob ani jeho doplnění.
3. Marketing a reklama – i když je Amazon sám o sobě obrovskou značkou, stále je nutné své produkty efektivně propagovat.
Výhody programu Amazon FBA
Amazon FBA nabízí spoustu výhod pro prodejce, které pomohou zvýšit tržby a oslovit nové zákazníky:
Logistika a přeprava – nemusíte trávit čas balením a přepravou, ušetříte čas i náklady.
Reputace – Amazon má silné jméno, kterému lidé důvěřují. To hraje obrovskou roli v tom, zda od vás nakoupí.
Amazon Prime – FBA se automaticky kvalifikuje pro Amazon Prime.
Vyšší hodnocení a viditelnost – Vaše produkty se ve vyhledávání zobrazí na předních pozicích.
Více času – budete mít více času na rozvoj svého podnikání a posílení brandu.
Přepravní protokoly – nemusíte řešit celní předpisy a přepravní postupy.
Rychlá doprava – online objednávkový systém Amazonu zahrnuje rychlejší zpracování a odeslání zboží.
Vrácení zboží – Amazon se za vás postará o celkový proces vrácení zboží. Vyřídí vše od požadavků zákazníků až po reverzní logistiku.
Nevýhody Amazon FBA
Amazon FBA nabízí spoustu výhod, ale má i své nevýhody:
Cena – FBA je placená služba, jejíž poplatky mohou být velmi vysoké, pokud prodáváte velké, těžké nebo levné produkty.
Intenzita prodeje – může být obtížné zjistit, jak často budete muset doplňovat zboží, zejména v rušných měsících.
Těžké začátky – zvýšit ziskovost pomocí FBA nějakou dobu trvá a zvýšení zisku nemusí být hned.
Odesílání produktů Amazonu – při posílání zboží musíte dodržovat přesná pravidla stanovena Amazonem, například jednotlivě označovat poslané produkty.
Výdělečnost – FBA se nevyplatí příležitostným prodejcům z důvodu vysokých nákladů, které mohou příliš snížit tržby.
Poplatky
Jak už bylo zmíněno výše, služba Amazon FBA je placená. Každý prodejce využívající tento program v Evropě podléhá 3 hlavním typům poplatků:
Poplatek za skladování – účtuje se podle zabíraného místa v FBA skladech. Poplatek se liší dle velikostní kategorie položky, sezónnosti a skladovací doby produktu.
Amazon Fulfillment poplatky – účtují se za služby související s plněním vašich objednávek (manipulace, přeprava, balení a vrácení zboží)
Referral Fee: poplatek z prodaného zboží – při každém prodeji vašeho zboží musíte zaplatit Amazonu procentuální poplatek z celkové prodejní ceny.
Výhody Amazon FBA převažují nad nevýhodami, což lze potvrdit i řadou spokojených prodejců. Přes 78 % prodejců s programem FBA potvrdilo, že jim prodeje vzrostly o více než 20 %. Služba FBA není pro všechny, ale vyplatí se těm, kteří chtějí rozšířit své podnikání a oslovit více zákazníků.